Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Radomsku informuje, że z dniem 1 września b.r. wchodzi w życie zatwierdzona decyzją Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 2 sierpnia 2021r. nowa TARYFA DLA ZBIOROWEGO ZAOPATRZENIA W WODĘ I ZBIOROWEGO ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW NA OKRES TRZECH LAT NA TERENIE GMINY MIASTO RADOMSKO.
3 letni okres obowiązywania taryfy bezpieczny dla odbiorców
Ustalenie 3 letniego okresu obowiązywania taryfy, to prawo działające korzystnie dla odbiorców usług, gdyż gwarantuje im pewność utrzymania cen mimo, że wiele czynników makroekonomicznych mających wpływ na ceny usług i towarów nie zależy od Przedsiębiorstwa. Wśród nich wyróżnić należy te naistotniejsze, jak inflacja oraz wzrost:
- cen energii (w tym w szczególności opłaty mocowej), oraz cen paliw,
- opłat środowiskowych, jak opłaty za usługi wodne, czy za zagospodarowanie osadów (prognozowany wzrost na najbliższe 12 miesięcy może sięgnąć blisko 37%),
- wynagrodzeń (w ciągu 3 lat wartość minimalnego wynagrodzenia za pracę wzrosła o ponad 33 %),
- opłat lokalnych,
- cen materiałów, a także
- amortyzację i odpisy umorzeniowe.
Stawki za usługi wodociągowo-kanalizacyjne ustalane są według zasad podanych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 lutego 2018 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. z 2018 r. poz. 472 z późn. zm.), wydanego zgodnie z upoważnieniami zawartymi w ustawie. Konieczność ustalenia nowej taryfy jest związana z upływem terminu obowiązywania dotychczasowych taryf.
Taryfy określane są na podstawie niezbędnych przychodów, które w szczególności powinny pokryć bieżące utrzymanie sieci i jej konserwację oraz planowane w okresie obowiązywania stawek inwestycje Spółki w rozbudowę sieci kanalizacyjnej i wodociągowej.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie chroni przed nieuzasadnionym wzrostem cen
Ustalając ceny Spółka zawsze ma na uwadze dobro Klienta, dążąc do realizacji usług na jak najwyższym poziomie. Oznacza to także gotowość do świadczenia usług typu: konserwacja sieci, zapewnienie wymiany i odczytu wodomierza, obsługa należności za wodę i ścieki. Także u klientów nie korzystających aktywnie z posiadanych przyłączy. To generuje po stronie spółki stałe koszty, które wg obecnej praktyki nie mogą być przerzucane między odbiorcami (tak się dzieje, gdy mamy do czynienia z odbiorcą, który nie pobiera wody – pozostali odbiorcy „składają się” by pokryć koszty jego obsługi). Stąd ogólną tendencją jest wprowadzanie opłat abonamentowych, co znalazło odzwierciedlenie w nowej taryfie. To zapobiega występowaniu tzw. finansowania skrośnego, co jest m.in. celem różnicowania grup odbiorców w taryfie.
Należy nadmienić, iż organ regulacyjny ocenia projekt taryfy wraz z uzasadnieniem nie tylko pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami, ale także bada koszty pod względem celowości ich ponoszenia w celu zapewnienia ochrony interesów odbiorców usług przed nieuzasadnionym wzrostem cen.
W obowiązującej od 1 września taryfie znalazło się 12 grup odbiorców w zależności od rodzaju usług z których korzystają. Szczegółowe dane zawarte zostały w taryfie oraz na załączonych skanach.